Franarea

Frinarea

Daca calci frana cu motorul turat pedala tine mai sus e ceva de presiune pe care o formeaza motorul. Si cum am calcat frana fara sa calc ambreiajul motorul era turat. Forta pedalei depinde de turatia motorului, caci cu cat motorul e mai turat, vacuum-ul din galeria de admisie e mai pronuntat, deci implicit si taria franei e mai mare. Tarie mai mare inseamna ca pedala ar trebui sa mearga usor dar franarea sa fie mai pronuntata... La pornirea motorului cu frana apasata, se face vacuum in amplificatorul de forta al servofranei si pedala se "inmoaie"...
Evitati sa treceti cu franele incinse prin balti si lacuri de acumulare.
Referitor la frinarea de urgenta sa stiti ca daca masina este goala nu va frina de cat cu rotile din fata puternic, iar cele din spate usor, fara sa se blocheze. Daca ai cumva greutate in masina ai sa vezi ca se blocheaza toate cele 4 roti. E vorba de un repartitor, care sesizeaza daca ai greutate in masina si actioneaza in consecinta. Tamburii de pe spate sint complementari si actioneaza doar cind repartitorul a deschis circuitul.
Eu schimb placutele fata din 30 in 30 mii km. La 90 mii facuti inca nu e nevoie de schimbat ferodourile pe spate.

Alte cauciucuri cresc aderenta enorm si scade distanta la frinare
195/60/15 nu trebuie sa schimbi jantele.
205/55/15. ar cam trebui sa schimbi jantele altfel cauciucul se aseaza pe janta in forma de trapez. Poti sa le folosesti si acum pe jantele de tabla dar v-a aparea o uzura prematura dar nu exagerata si e perfect acceptabila acea uzura. Chiar si cu cauciucuri 205/55/15 pe jantele tabla/aluminiu stock aderenta si eficienta frinarii creste enorm.
Un cauciuc mai lat creste aderenta, dar si consumul. Iar consumul in oras a crescut cam cu 0,5-0,8L/100km in oras in aceleasi conditii de drum, acelasi oras, aceleasi trasee. Pe o alta masina pe care aveam in mod normal 195/65/15 am pus alte cauciucuri 225/55/16 si am observat urmatoarele:
- Demaraj mai greoi.
- Viteza maxima era doar de 180 fata de 195 la dus ... chiar daca erau cu 15 l combustibil mai putin si singura diferenta, erau cauciucurile.
- La combustibil parca(sigur) au scazut mai repede liniutele la revenire.
- Aderenta sporita
- Stabilitate sporita.
225/55/16 e mai inalt ca si 195/65/15 si cind zic mai inalt, ma refer la aproximativ 2 cm in plus ceea ce e foarte mult pentru o roata. Din cauza rotilor mai mari iti eroneaza si viteza afisata pe ceas iar consumul e normal sa cresca, de aici rezulta demarajul greoi, motorul trage mai greu deoarece e in sarcina. Eu am pus 205/55/16 fata de 185/65/15 stock iar diferenta este de aproximativ 1cm in plus. Adevarat ca am simtit un demaraj puutin mai lent dar doar atit. Sint convins ca a afectat si consumul in mica masura dar dupa cum am spus, dau acel consum insesizabil pe aderenta crescuta.
NU se recomanda folosirea 2 doua anvelope diferite pe acceasi punte (marca diferita, dimensiune diferita, pata diferita) Se recomanda ca anvelopele de pe o punte sa fie la fel ca si rulaj si model.