Exploatarea Logan diesel(1.5 85CP)

Maniera generala orientativa de conducere

Condusul civilizat fara sarcina mai mare decat maxim 2 persoane in masina (sarcina se modifica datorita CV). In general, orice motor se recomanda a fi folosit in apropierea regimului de cuplu maxim (schimbi in asa fel incat noua turatie, mai mica, sa cada tot in banda de cuplu si sa nu franeze miscarea: 90 % din regimul de cuplu maxim  În varianta de 63 kW (85 CP), motorul atinge un cuplu maxim de 200 Nm începând de la 1 900 rot/min, 90% fiind disponibil de la 1 500 rotaţii). Banda de cuplu (90% din maxim) o aproximezi pe graficul de cuplu al diesel-ului si vezi unde trebuie sa-ti "cada" turatia cand schimbi in treapta superioara pt a nu forta motorul.
Asta nu-i neaparat econom. Economia o obtii la primul minim al curbei de consum specific (care deobicei nu ne-o prezinta nimeni, dar care uzual e undeva pe la 500 rpm mai devreme decat limita inferioara a benzii de cuplu) si unde din pacate mergi cam subturat. De aia se prefera functionarea in banda de cuplu... In principiu cand un diesel e subturat ''il simti''. Poti sa mergi cu el in regimuri de 1700-2000, dar fara accelerari bruste (''podea''), accelerat usor. In oras la 50-60km/h pentru consum economic folosesti viteza 4, chiar si la acei 1.600-1.700 rpm si mergi constant fara sa accelerezi brusc. Daca trebuie sprint, treapta 3 si blana. Totusi la 2000- 2500 turatii motorul are comportamentul ideal in toate treptele. Daca schimbi treptele la 2000/2200 rpm scoti un consum in oras de 6-7%. Daca schimbi la peste 2500 rpm consumi (9-10%)...



Dieselul se conduce cam asa (pentru un condus relativ economic):
1. Treptele de viteza se schimba cand motorul depaseste putin turatia la cuplu maxim (merge si mai jos un pic dar nu foarte mult), si anume: DCI 85 la 2000-2200;
2. Se accelereaza usor, nu se bruscheaza acceleratia. Daca situatia impune, atunci accelerezi mai puternic si poti schimba mai sus de 1900/2200;
3. In decelerare nu se scoate din viteza. Se lasa masina "sa curga" in treapta de viteza in care s-a gasit in momentul in care s-a inceput decelerarea (consum 0%). Poti lasa sa curga pana la 1000rpm, dar trebuie sa alegi treapta de viteza potrivita pt viteza care o ai in momentul respectiv (tr 5 si 1000rpm schimbi tr 3, tr 4 si 1000rpm schimbi tr 2, tr 3 si 1000rpm schimbi 2). Cam asta e in mare, dar trebuie sa simti motorul si sa iti dai seama cand maraie si cand merge normal, daca a inceput sa maraie, retrogradezi. Dupa 1.000 - 1.100 rpm o poti scoate eventual pe liber.
4.      Pentru motor e cel mai important sa iti alegi turatia de schimbat vitezele in functie de sarcina. De exemplu poti sa schimbi linistit la valorile de mai sus daca nu ai nevoie sa accelerezi puternic dupa sau daca masina nu e incarcata, dar daca ai nevoie sa accelerezi puternic dupa sau daca ai incarcatura sau mergi in rampa atunci schimba la 3.000 si chiar peste, ca la reluarea accelerarii sa ai cuplu suficient (sa iti cada turatia in treapta ulterioara in jur de turatia de cuplu maxim1700-2500rpm).
In primul rand cand depasesti nu schimbi viteza ci o turezi pana-n 3000 apoi schimbi, daca n-ai depasit pana-n 3000 ture inseamna ca bolovanul care-l depasesti o accelereaza sau tu ai ales treapta de viteza gresita. Orice depasire se face de la 2000 ture in sus: o duci pana depasesti si nu schimbi viteza atunci cind faci depasirea propriuzisa sau direct pe calea ferata, ca daca nu-ti mai intra ai imbulinat-o. Cind vrem sa scoatem de la motor tot ce poate in domeniu accelerare, treptele se schimba in functie de momentul in care cuplul scade iar in treapta in care trecem motorul sa poata accelera la maxim. Dupa 2500 turatii cuplul incepe sa scada iar la peste 3750 turatii scade puterea.
Ca sa aiba un consum cat mai scazut de combustibil, un motor diesel, trebuie tinut intr-un regim de turatie cit mai constant. Cu cit mai constant se ruleaza cu atat scade consumul.

La diesel daca schimbi treptele de viteza la 2000-2500 rpm inseamna ca schimbi in zona de cuplu maxim al motorului, in concluzie motorul nu are nimic, functioneaza normal. Daca esti un tip care o arde 90% numai in oras ,eu personal l-as sfatuii sa schimbe numai peste 1800/2000 rpm ,
In rodaj nu trebuie sa depasesti 2500 rpm si 120 km/h.
Diesel-ul de 85 cp are puterea maxima la 3750 rpm, in concluzie orice turatie peste aceasta limita se face degeaba...